Jij bent het probleem

“Mijn personeel doet niet wat ik vraag.” Het is een veelgehoorde klacht bij ondernemers. Toch is die vaak ongegrond. Elke organisatie is namelijk een afspiegeling van zijn leiderschap. En dat ben jij. Ergo: de oorzaak van het probleem ligt bij jou.

Een brutale confrontatie met de werkelijkheid, niet? Gelukkig bestaan scheve situaties om rechtgetrokken te worden. Een zoektocht waarbij je als ondernemer even moet terugkeren naar de basis. Wie ben jij? Wat wil jij? Wat verwacht jij?

Op het eerste zicht simpele vragen, maar het antwoord is vaak allesbehalve evident. Iedereen heeft valkuilen. Jij ook. Het is echter belangrijk om die te kennen, om te vermijden dat je er daadwerkelijk in dondert. Door een doodeerlijk gesprek met jezelf te houden over sterktes en zwaktes krijg je een compleet beeld over jezelf. Als mens, maar ook als leider.

Durf daarbij feedback vragen. Durf jezelf kwetsbaar opstellen. Betrek je werknemers in dit proces. Werknemers kopiëren namelijk het gedrag van hun werkgever. Weet die laatste van geen hout pijlen maken, dan is het eigenlijk maar logisch dat dat rechtstreeks gereflecteerd wordt op zijn werknemers.

Als leider moet je bewust zijn van die spiegel. Alles wat je doet, of niet doet, wordt exponentieel uitvergroot op je medewerkers. Begin dus bij jezelf, en dan volgt de rest vanzelf.