Wanneer emoties de bovenhand nemen

Dan heeft dat onvermijdelijk een (negatief) effect op de manier waarop je communiceert. De reden daarvoor zit diepgeworteld in ons biologisch bestaan. Maar één van de factoren die ons als mensen onderscheidt van andere dieren, is een verregaande capaciteit tot zelfcontrole.

En toch gaat het soms fout. Ook dat is natuurlijk menselijk. Het is echter belangrijk om de eerste signalen bij jezelf te herkennen, zodat je op tijd kan ingrijpen. Een overemotioneel gesprek kan namelijk schade aanrichten in de relatie die jij met medewerkers of klanten hebt opgebouwd.

Fight or flight

Hoe zeer de mens ook geëvolueerd is, toch zijn bepaalde oerimpulsen nog steeds een deel van ons bestaan. De ‘fight or flight’-reflex bijvoorbeeld. In een conflictsituatie zal het lichaam via een adrenalinerush ervoor kiezen om het bloed te pompen naar delen van het lichaam die het op dat moment cruciaal acht. 

Armen en benen bijvoorbeeld. Grote spieren met dito bloedcirculatie, die ons moeten helpen bij een eventueel gevecht of om het op een lopen te kunnen zetten. Dat gaat echter ten koste van de doorbloeding van de hersenen. En da’s een probleem, aangezien je die net goed kan gebruiken in een discussie.

Oververhit

Dat heeft als gevolg dat je vaak emotionele discussies aanvat op momenten dat je daar eigenlijk niet klaar voor bent. Daarom: herken de eerste signalen bij jezelf. Vermijd die toestroom aan adrenaline en zet op tijd een stap terug. Emoties zijn als een ballon. Hoe emotioneler je wordt, hoe groter de ballon.

Voor een constructief gesprek laat je die ballon best leeglopen. Even afstand nemen om af te koelen, om vervolgens het gesprek op een kalme manier te hervatten. Soms ben je je eigen vijand. Dus walk away, go to the balcony en krijg terug overzicht.